For mange familier i Gladsaxe er bilen en nødvendighed for at få hverdagen til at hænge sammen. Når der skal hentes børn, handles ind eller pendles til arbejde, er bilen ofte den eneste realistiske løsning. I dag er der registreret mere end 24.000 biler i kommunen – et klart tegn på, at bilen er en naturlig del af livet for de fleste familier.
Byrådets politik går imod bilisterne
Et flertal i Gladsaxe Byråd har i årevis ført en politik, der gør det sværere at være bilist i kommunen. I forbindelse med ombygningen af Søborg Hovedgade er der fjernet parkeringspladser, og ved nybyggeri stilles der systematisk krav om færre parkeringspladser end det reelle behov.
Et tydeligt eksempel er det kommende byggeri på Ringbo. Her opføres 200 boliger, men kun med 100 parkeringspladser. Analyser viser ellers, at behovet er mindst 160. Konsekvensen er let at forudse: beboerne vil søge parkering i de nærliggende villakvarterer, hvor presset allerede i dag er stort. Det vil skabe frustrationer, unødvendig konflikt og længere jagt efter en ledig plads.
I forslaget til den nye kommuneplan lægges der endda op til endnu færre parkeringspladser fremover. Denne udvikling er ude af trit med virkeligheden og borgernes hverdag.
En mere realistisk trafikpolitik
Bilen er kommet for at blive. Den er ikke et luksusgode, men et praktisk nødvendigt redskab for tusindvis af borgere i Gladsaxe. Derfor bør alle nye boliger i kommunen have mindst én parkeringsplads tilknyttet. På den måde undgår vi københavnske tilstande med endeløse og stressende parkeringsjagter.
Det er på høje tid, at et flertal i Gladsaxe Byråd dropper den ideologiske kamp mod bilen og i stedet fører en jordnær, praktisk og borgernær trafikpolitik – til gavn for de mange familier, der hver dag er afhængige af deres bil.
Gladsaxe Konservative ønsker en kommune, hvor hverdagen hænger sammen – også for bilisterne.

